news 12 02Спеціалісти соціальної сфери використовують широкий арсенал форм і методів просвітницько-профілактичної роботи. Розуміючи низьку ефективність пасивних методів навчання у процесі формування життєвих навичок, вони змінюють свій стиль роботи і переходять до використання інтерактивних. До таких методів належать настільні ігри, які останнім часом набули широкої популярності.
Коло питань, яким можуть присвячуватися настільні ігри постійно розширюється. Українським фондом «Благополуччя дітей» у рамках партнерського проекту з Представництвом Міжнародної організації з міграції (МОМ) в Україні «Попередження торгівлі людьми шляхом розвитку соціальної роботи та мобілізації громад» спільно зі спеціалістами Всеукраїнського громадського центру «Волонтер» за фінансової підтримки Швейцарської Конфедерації було розроблено дві настільні профілактичні гри «Рожеві окуляри» та «Галопом по Європах!». Ці ігри спрямовані на профілактику торгівлі людьми та рекомендовані Міністерством освіти і науки до використання у загальноосвітніх навчальних закладах для роботи з підлітками.
Як відмічає автор настільних ігор Тетяна Лях, кандидат пед. наук: «Людина у грі відкривається, втрачає насторогу, недовіру. Це пояснюється тим, що учасник гри, вирішуючи завдання, надзвичайно захоплюється і тому не готовий до протидії з іншого боку. Експериментально було доведено, що у ситуації певної розсіяності уваги іноді легше переконати людину прийняти нову для неї точку зору».
Ігрове навчання відрізняється від інших педагогічних технологій тим, що гра добре відома, звична та улюблена форма діяльності людини будь-якого віку. Також вона є одним з найбільш ефективних засобів активізації, що залучає учасників до ігрової діяльності за рахунок змістовної суті самої ігрової ситуації і здатний викликати в учасників високу емоційну та фізичну напругу.
Настільні ігри "Рожеві окуляри" та "Галопом по Європах!" були розроблені як додатковий методичний матеріал до програми виховних заходів "Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція" для освітян, які здійснюють профілактичну роботу з учнями 7-11 класів з питань попередження торгівлі людьми та безпечної міграції. При використанні зазначених ігор фахівець має володіти знаннями щодо проблеми торгівлі людьми та протидії цьому явищу.
Для активної участі підлітків у процесі гри необхідно попередньо надати їм знання щодо проблеми торгівлі людьми. Ведучий повинен пропонувати гравцям свою підтримку, занотовувати питання, теми та суперечливі висловлювання, що виникають під час гри, щоб потім проаналізувати та зробити відповідні висновки щодо прогалин у їхніх знаннях і в розділах профілактичної програми.
«До нас часто звертаються фахівці з питанням, де можна придбати ці ігри. Наша організація розповсюджує матеріали безкоштовно на основі листів-заявок від навчальних закладів, які впроваджують програму з протидії торгівлі людьми або планують це робити» - зазначає Тетяна Басюк, виконавчий директор Українського фонду «Благополуччя дітей».
За останні декілька років серед навчальних закладів України було розповсюджено понад 6000 примірників настільних ігор. Процес триває і Український фонд «Благополуччя дітей» готовий підтримати ініціативу тих педагогів, які бажають долучитись до роботи з профілактики торгівлі людьми.